بازدید امروز: 205
بازدید دیروز: 368
کل بازدیدها: 2235641 اختلالات قاعدگی زنان - سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات

سن شروع قاعده‌گی معمولاً 14-11 سالگی است البته در بعضی دخترخانم‌ها به خصوص آنها که جثه کوچکتری داشته باشند شروع قاعده‌گی می‌تواند دیرتر باشد. در چند سال اول بعد از شروع قاعده‌گی، عادات ماهیانه می‌تواند نامنظم باشند که این موضوع تدریجاً بهبود یافته و اغلب تا اواخر نوجوانی اصلاح می‌شود. بعد از منظم شدن عادات، فاصله بین قاعده‌گی‌ها در افراد مختلف می‌تواند متفاوت و از 21 تا 35 روز متغیر باشد. عدم قاعده‌گی (آموزه) می‌تواند در زنان سالم هم بروز کند که شایع‌ترین علت آن حاملگی است. دیگر عواملی که می‌تواند سبب تغییر عادت ماهیانه، از جمله عقب افتادن آن شود شامل ورزش (فعالیت بدنی) شدید و استرس است.

دیگر حالت طبیعی که باعث قطع عادات ماهیانه می‌شود رسیدن به سن میانسالی و قرار گرفتن در آستانه یائسگی است. اگر دخترخانمی هستید که تاکنون قاعده نشده‌اید یا عادت ماهیانه شما بیشتر از 2 هفته عقب افتاده در جستجوی علت آن باشید. در این حالت مطالب زیر می‌تواند به شما کمک نماید. تأکید می‌نمایم که قطع قاعده‌گی اغلب نشانه یک بیماری زمینه‌ای نبوده و علتی طبیعی دارد.

اگر دخترخانمی هستید که تاکنون قاعده نشده‌اید تا سن 14 سالگی به شرط آنکه از هر نظر سالم بوده و علامت بیماری دیگری نداشته باشید، چندان جای نگرانی نیست، به خصوص در دخترخانمهایی که قد و وزنشان کمتر از حد متوسط است ولی اگر عادات ماهیانه‌تان تا 14 سالگی شروع نشد به پزشک مراجعه کنید. البته در این حال اگر دیگر علائم بلوغ مثل بزرگ شدن پستانها و یا درآمدن موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل بروز کرده باشد نگرانی ما بسیار کمتر است و حتی می‌توان تا 16 سالگی هم صبر کرد تا فرد قاعده شود.

همانطور که گفته شد بسیاری از موارد قطع قاعده‌گی ناشی از فرایندهای طبیعی زندگی بانوان مشکل حاملگی و شیردهی است. بنابراین یکی از سؤالهای اصلی جهت تشخیص علت این است که حتی در صورت استفاده از روشهای جلوگیری باز هم احتمال بروز حاملگی (البته به میزان کمتر) وجود دارد بنابراین اولین اقدام شما باید رد حاملگی باشد که در اولین مرحله می‌توانید با استفاده از تست ادرار حاملگی خانگی که قابل خرید از همه داروخانه‌هاست این موضوع را تست کرده و در مراحل بعدی با آزمایشات دقیق‌تر خون و ... مطمئن شوید. همانطور که گفتیم مادران شیرده هم گاه تا ماهها بعد از زایمان قاعده نمی‌شوند.

بعضی موارد دیگر که می‌تواند سبب قطع قاعده‌گی شود شامل:
1- بیماری اخیر به خصوص فرد را دچار ضعف شدید کرده باشد.
2- استرس و فشار روحی یا تغییرات مهم اخیر د زندگی.
3- رژیم غذایی و کاهش وزن شدید.
4- ورزش و فعالیت فیزیکی شدید.
5- مصرف اخیر قرصهای ضد بارداری یا روشهایی مثل LUP حاوی پروژسترون
6- بعضی درمانهای شدید دارویی مثل شیمی‌درمانی که می‌تواند باعث آسیب تخمدانها و حتی یائسگی زودرس شود.
7- و بالاخره سنین میانسالی و قرار گرفتن در آستانه یائسگی.

بنابراین بسته به وجود یا عدم وجود هر یک از شرایط فوق شما می‌توانید اقدام مناسب و در عین حال ساده‌ای برای رفع این ناراحتی انجام دهید. مثلاً کاهش استرسها، مصرف غذاهای سالم و منظم و در صورت تمایل به کاهش وزن اقدام به یک رژیم غذایی علمی و مناسب که مثلاً وزن شما را 1-5/0 کیلو در هفته کاهش دهد و ...

و اما در صورتی که یکی از علائم همراه زیر را داشتید حتماً برای تشخیص وجود یا عدم وجود بیماری زمینه‌ای به پزشک مراجعه کنید:
افزایش موهای بدن، کلفت شدن صدا و گاهی چاقی همزمان که می‌تواند نشانه تخمدان با کیست‌های متعدد باشد که البته چندان هم ناشایع نیست.


نوشته شده در تاریخ شنبه 89/1/7 توسط