بازدید امروز: 353
بازدید دیروز: 315
کل بازدیدها: 2232571 ((ناشنوایی)) - سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات

((ناشنوایی))

نقص شنوایی یکی از موانع بزرگیست که بر سر راه رشد طبیعی زبان قرار دارد . حتی اگر میزان ناشنوایی چندان شدید هم نباشد باز می تواند در همه جنبه های رشد زبان تاثیر منفی داشته باشد اهمیت زبان در جامعه ما بویژه در کارهای مربوط به مدرسه برکسی پوشیده نیست .گروه نسبتآبزرگی از مربیان افراد ناشنوا معتقدند که تعداد زیادی از مسایل که در زمینه هوش و روابط اجتماعی برای ناشنوایان بوجود می آید در اصل معلول نقایصی است که در تکلم انان بوجود می آید .

کودکان و دانش آموزان ناشنوا اگر چه در حقیقت به خاطر نقص شنوایی از نظر رشد کلی (رشد هوشی ) عمومآ از دانش آموزان نابینا ضعیف تر هستند اما مانند آنان به سهولت فابل تشخیص و شناسایی نیستند .

از جمله مشکلات اساسی آنان در زمینه گویایی است . اختلالات گویایی نتیجه ای است از نتص شنوایی ، البته بجز در مواردی که اختلالی در دستگاه صوتی فرد بوجود می آید .گروه ناشنوایان  نه تنها از نظر رشد عمومی ضعیف هستند بلکه در طول زندگی از نظر مهارتهای برقراری ارتباط زبانی ، مانند : درک مفاهیم و معانی کلمات ، صحبت کردن ،خواندن و نوشتن همواره دچار اشکال عمده و کندی قابل ملاحظه ای هستند .

از آنجایی که زبان عمل مهمی است در برقراری روابط اجتماعی و آموزش و یادگیری علوم مختلف ، بدیهی است که مشکل دانش آموز ناشنوا به مراتب بیشتر از صرف نقص حس شنوایی است .

البته کودکانی که بطور موقت شنوایی خود را از دست می دهند و یا آنانی که با استفاده از وسایل کمک شنوایی از قبیل سمعک ،نقص شنوایی خود را جبران می نمایند چندان نیاز به معلم و آموزش و پرورش استثنایی ندارند . لازم است اولیای چنین کودکانی به شیوه مطلوب راهنمایی شوند تا از مراقبتهای لازم پزشکی و خدمات سنجش شنوایی و ..... بهره مند گردند. معمولا در حدود 5% از کل کودکان سنین مدرسه رو در مقایسه با دیگر کودکان به نحوی دارای درجاتی از نارسایی های شنوایی هستند از این گروه 5% ، در هر 10 نفر یک یا 2 نفر بایستی تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی قرار گیریند در برنامه های آموزشی و پرورشی و درمانی دانش آموزان ناشنوا ، همکاریهای همه جانبه مسئولان و متخصصان مختلف از جمله اولیا ،پزشکان ، روانپزشکان و معلمان ویژه گفتار درمانی و ..... ضروری است .

 

. علایم و خصوصیلت رفتاری که  باید معلمین ، والدین آن را احتمالا نشانه هایی بر نقص شنوایی تلقی کنند :

 امکان دارد که نقص یک کودک کم شنوا پس از سالها در مدرسه شناخته نشود . این چنین کودکان ممکن است با انجام عملیات جبرانی کاری کنند که نقصشان بر معلم و والدین آشکار نشود . متآسفانه آنان  در مقایسه با هم کلاسیهای خوددر  وضعیت ناراحت کننده ای به سر می برند آنان اغلب آن چه را که در کلاس رخ می دهد نمی فهمند و از آنجا که به نقصشان واقف نیستند ممکن است دچار ناکامی و اضطراب شوند 

*کودکی که اغلب به خاطر سردرد ، احتقان سینوسها ، و اختلالات وابسته به آن ، از مدرسه غایب می شود باید از نزدیک مورد مشاهده قرار گیرد این چنین بیماریهایی گاه عاملی برای ضایعات موقتی یا دایمی ناشنوایی هستند

* کودکی که از آلرژی رنج میبرد نیز می تواند نیز می تواند دچار نقص شنوایی شود معمولا آلرژیهای فصل می توانند باعث شوند که کودک دچار احتقان سر شود و این خود سبب می گردد که قدرت شنوایی او روزها و حتی هفته ها کاهش پیدا کند

*هر کودکی که رفتارهایی از خود نشان می دهد که نمایانگر خصوصیات اختلالات رفتاری ،آشفتگیهای عاطفی و یا عقب ماندگی ذهنی است باید به وسیله یک متخصص شنوایی مورد معاینه قرار گیرد

 * بخصوص کودکی را که دچار مشکلاتی در زمینه در ک زبان محاوره ای و یا گویایی است ، باید جزء کسانی شمرد که دچار مشکلات شنوایی اند مگر اینکه واقعیت چیز دیگر یرا ثلبت کند

* کودکی که بی توجه به نظر می رسد و یا در خود فرو رفته است ، نیز ممکن است دجار نقص شنوایی باشد . چنین کودکی به علت اینکه قادر به شنیدن سخنان معلم نیست نمی تواند از دستورات به درستی پیروی  کند .

* کودکی که دارای نقص شنوایی خفیف است ممکن است اغلب گیج وحواس پرت به نظر برسد . این حواسپرتی موقعی آشکار تر می شود که صداهای اضافی در داخل ویا خارج کلاس نیز وجود داشته باشد.

 

برگرفته از :

کودکان استثنایی تآلیف هالا هان – کافمن

روانشناسی کودکان و نوجوانان اثتثنایی مؤلف دکتر بهروز میلانی فر

مقدمه ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش  کودکان اثتثنایی تآلیف دکتر افروز

 

 

 

امید است این مطالب بتواند دست کم بخشی از نیاز های شما خواننده گرامی را و همه کسانی را که نمی توانند نسبت به مشکلات افراد معلول بی تفاوت باشند را برآورده سازد و اما هر  شخصی برای آنکه بتواند حد دستیابی به هدفهایش را ارزشیابی کند وگامهای مؤثرتری در این راه بردارد باید واکنشهای خوانندگان را بداند شناخت این واکنشهاست که می تواند مبنای حرکتهای سازنده تر در آینده قرار گیرد پس از شما می خواهیم که ما را در این مهم یاری دهید.

 

دعای خیر ما بدرقه راه تمامی آنهایی است که با مساعدتهای همیشگی خود پیمودن این راه دشوار را بر ما آسان  و نیازمندان واقعی را حمایت می کنند





فارش شعر
نحوه استخدام در دانشکده افسری ارتش(نیروی زمینی،دریایی،هوایی ...
پیام نور - دانشکده ارتش
سایت صدا و سیما هک شده است؟
پخش زنده شبکه های صدا و سیما
صدا و سیما
سایت وزارت،وزارتخانه ها،ادارات وسازمان های دولتی استان های ایران
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
یک نوجوان 15 ساله هم میتواند مشکل سایت وزارت کشور را پیدا کند!
پورتال وزارت کشور
سایت انتخابات
سایت انتخابات ریاست جمهوری
هک سایت انتخابات مجلس هشتم توسط یکی از دلسوزان جمهوری اسلامی
سازمان وظیفه عمومی
پورتال ناجا






































نوشته شده در تاریخ شنبه 87/9/30 توسط 

در این نیم دوره ، ذهن کودک می تواند عملیات انجام دهد و عملیات او از یک منطق خاصی پیروی می کند . این عملیات ، قابل مشاهده است و در حضور شیئ انجام می شود ، به گونه ای که در صورت عدم وجود شیئ ، کودک قادر به انجام عملیات ذهنی نیست .
منظور از بازگشت پذیری ، این است که ذهن کودک می تواند مفهوم یا عملیات را به نقطه قبلی خود بازگرداند .
نکته قابل توجه این است که کودک در نیم دوره پیش عملیاتی نیز ، به طور اتفاقی می تواند به سوالات مطرح شده ، پاسخ صحیح بدهد ؛ اما با آزمون مخالف که برای روشن شدن این مسأله صورت می گیرد ، دچار تردید شده و حتی چهره او نیز نمایانگر تردید وی می باشد.
بنابراین ، استدلال کودک در نیم دوره پیش عملیاتی ، استدلال این همانی نبوده ، ذهن بازگشت پذیر ندارد و با آزمون مخالف ، می توان به این مسأله پی برد ، زیرا با این آزمون، کودک دچار تردید شده و یا گفتار قبلی خود را فراموش می کند .
استدلال کودکانی که در نیم دوره عملیاتی قرار دارند ، با هر گونه استدلال و آزمون مخالف تغییر نمی کند .
چنانچه بخواهیم ، در مورد بازگشت پذیری مثالی ارائه دهیم ، می توان به این مورد اشاره نمود : به کودک گفته می شود : 4=2+2 ، این یک عمل ریاضی است . عملیات و بازگشت پذیری ذهن ، آنجاست که به کودک بگوییم : این معادله را حل کن : 4=؟+2
حل این معادله ، مستلزم این است که کودک از عدد چهار به عدد دو برگردد، یعنی 4=2+2 می شود . کودکی که قادر به حل این معادله باشد ، دارای ذهن بازگشت پذیر است.
ما در نیم دوره عملیات منطقی عینی ، شاهد منطق روابط و منطق جزء و کل هستیم. منطق روابط ، یعنی کودک می تواند بین چند جزء یا چند عنصر ، رابطه منطقی برقرار نماید. تظاهر منطق روابط ، می تواند به شکل ردیف کردن باشد .
ردیف کردن یا ایجاد ترتیب بین عناصر ، یکی از نمونه های بارز منطق است . برای مثال، وقتی از کودک بخواهیم که ده تیر چوبی با اندازه های مختلف را به صورت پله بسازد ، کودکی که دارای ذهن بازگشت پذیر با منطق روابط است ، بدون کوشش و خطا ، آنها را از بزرگ به کوچک یا از کوچک به بزرگ ردیف می کند ، در حالی که اگر کودکی در نیم دوره پیش عملیاتی باشد ، این عملیات را با کوشش و خطا انجام می دهد .
 

 

  مراحل تحول روانی از دید پیاژه (4)

در مبحث گذشته گفتیم که ذهن کودک در سن هفت تا 12 سالگی بازگشت پذیر می شود . ویژگی ذهن بازگشت پذیر ، نگهداری ذهنی است .  

 

  انواع نگهداری ذهنی عبارتند از :

نگهداری ذهنی عدد
نگهداری ذهنی وزن
نگهداری ذهنی مقدار یا ماده
نگهداری ذهنی عبارت است از تثبیت کمیت خارجی در ذهن . به عبارت دیگر کودک کمیتهای بیرونی را تثبیت کرده و چیزی به نام " متغیر " در ذهنش به وجود می آورد .
در نگهداری ذهنی عدد ، کودک تعداد مکعبها را در ذهنش نگهداری می کند و با استدلالهای مخالف نیز ، از استدلال خود عدول نمی کند .
ویژگی دیگر نیم دوره عملیات منطقی عینی ، استفاده از منطق روابط و جزء و کل می باشد. منطق روابط ، به شکل ردیف کردن ، منطق جزء و کل ، به شکل طبقه بندی بیان می شود.
منطق دیگری نیز به نام منطق قضایا وجود دارد که هنوز در نیم دوره عملیات منطقی عینی تشکیل نشده است و کودک نمی تواند ارتباط بین افراد و اشیاء را به صورت ذهنی استدلال کند .
منطق روابط و منطق جزء و کل ، باید در حضور شیء انجام شوند . کودک در طبقه بندی، اشیاء را بر اساس شباهت آنها در نظر می گیرد و ردیف کردن ، بر مبنای تفاوتها می باشد.
اگر در این مرحله ، چند تیره چوب و چند عروسک متفاوت در اختیار کودک قرار بدهیم، کودک آنها را بر اساس بزرگی و کوچکی ردیف می کند ، زیرا زمانی او قادر به ردیف کردن اشیاء خواهد بود که بین عناصر یک مجموعه تفاوت وجود داشته باشد . برای مثال ، اگر ده تیره چوب هم اندازه و هم رنگ به کودک داده شود ، نمی تواند آنها را ردیف کند.
اساس طبقه بندی مبنی بر شباهنهای عناصر و اشیاء است . عناصری که در اختیار کودک قرار می گیرد ، باید مشابه باشند تا او بتواند آنها را طبقه بندی کند .
ردیف کردن و طبقه بندی در تعلیم و تربیت ، کاربرد بسیاری دارد . به عنوان مثال ، باید اسباب بازیهای متفاوت و مشابهی در اختیار کودک قرار داد تا بتواند آنها را ردیف و طبقه بندی کند .
توصیه روانشناسی این است که مجموعه ای از اسباب بازیها را در دسترس کودک قرار دهیم تا قادر به ردیف کردن و طبقه بندی آنها باشد .
کودکی که در نیم دوره عملیات منطقی عینی است ، می تواند عملیات انجام دهد یا ذهن او قادر به استفاده از بعضی منطق هاست . در دوره انتزاعی ، منطق قضایا در نوجوان به وجود می آید .
 

 

  مراحل تحول روانی از دید پیاژه (5)

همانطور که در مباحث قبل گفته شد کودک در سن هفت تا 12 سالگی در مرحله عملیات منطقی عینی قرار می گیرد . ذهن کودک بازگشت پذیر می شود ، واجد نگهداری ذهنی است و به راحتی می تواند عملیات را در حضور شیئ و به کمک ابزار انجام دهد .  

 

  دوره صوری یا انتزاعی

آخرین مرحله تحول روانی فرد از نظر پیاژه ، دوره تفکر انتزاعی است . در این دوره ، کودک دارای فکر صوری می باشد و منطق قضایا در کودک بروز می کند . علاوه بر دو منطق روابط و جزء و کل که از دوره عملیات منطقی عینی به وجود آمده اند ، در این دوره منطق قضایا نیز شکل می گیرد . بر اساس منطق قضایا ، نوجوان می تواند بین دو مقدمه ، ارتباط ذهنی برقرار کند و قضیه را استنتاج نماید . بنابراین استنتاج قضیه ، تنها در صورت پدیدار شدن فکر صوری به دست می آید .
در دوره انتزاعی ، نوجوان توانایی عملیات فرضی – استنتاجی دارد ، یعنی در صورت روبرو شدن با یک مسأله ، فرد می تواند فرضیه هایی را تصور کرده و بر اساس روش حل مسأله، مسیر آزمون فرض را بپیماید تا به استنتاج و نتیجه گیری برسد .
 

در دوره عملیاتی ، فرضیه و استنتاج به شکل حل مسأله اتفاق نمی افتد ، یعنی همانطور که از واژه عینی مشخص است ، استدلالها و استنتاجهای کودک تنها در حضور شیئ انجام می شود ، در حالی که در دوره انتزاعی ، شیئ وجود ندارد و یک روند کاملاً ذهنی و تجسمی صورت می گیرد و این فکر تنها ، در ذهن غیر عینی یا صوری اتفاق می افتد .
در دوره صوری ، شکل از محتوا جدا می شود ، در حالی که در نیم دوره عملیاتی، شکل و محتوا از یکدیگر تفکیک نمی شوند و کودک در حضور شیئ به محتوا دست پیدا می کند. در دوره صوری، ابزار جدا می شود و نوجوان می تواند یک محتوای ذهنی را تجسم نماید که ما به ازای خارجی ندارد . به همین دلیل ، شکل ظاهری از محتوا جدا می باشد .
در دوره انتزاعی ، واقعیات ، جزئی از ممکن ها می باشند . به عبارت دیگر ، در این دوره ، فرد به مرحله ای می رسد که می تواند ، تصورات و استدلالهای ذهنی خلق کند که ما بازاء خارجی ندارند یا به صورت ظاهری ، واقعیت ندارند و جزء ممکنات محسوب می شوند .
برای اثبات این امر ، باید به بحث فلسفی کوتاهی بپردازیم .
ما در اصطلاح فیلسوفان ، با سه مفهوم واجب الوجود ، ممکن الوجود و ممتنع الوجود رو به رو هستیم . خداوند واجب الوجود است ، یعنی وجودش قائم به ذات است و نیازی به علت ندارد، بلکه علت همه معلولها می باشد .
ممکن الوجود ، شامل تمام پدیده های عالم است . یعنی یک شیئ می تواند وجود داشته باشد یا وجود نداشته باشد . بسیاری از چیزها ممکن الوجودند و وجود دارند ، اما ممکن است که واقعیت ظاهری نداشته باشند . بنابراین ، واقعیات جزئی از ممکن ها هستند.
در دوره صوری ، واقعیات ظاهری همیشه در ذهن نوجوان وجود ندارد ، بلکه او می تواند چیزهایی را در ذهن خود تصور کند که ممکن است ، ما به ازای خارجی نداشته باشد ، یعنی جزء واقعیات نبوده و حضور فیزیکی ندارند ، مثل عدالت و آزادی ، اما رویا یا تخیلات نیز شامل این اصل ( واقعیت جزئی از ممکن ) می شوند .
کودکان در دوره پیش عملیاتی و عملیاتی نیز تخیلاتی دارند . منظور این است که تصور، یک قضیه منطقی است که باید استدلالی را به همراه داشته باشد . در اینجا درباره ممکنات بحث می کنیم . واقعیات ، جزئی از ممکنات می شوند ، یعنی فرد به مرحله ای می رسد که می تواند تصورات ، استدلالهای ذهنی و نظریاتی را خلق کند که ما بازاء خارجی ندارند .
ویژگی دیگر در دوره صوری ، ایجاد رابطه بین عناصر یک مجموعه است ، یعنی فرد بین پدیده های یک مجموعه ارتباط منطقی برقرار می نماید ، این ارتباط منطقی در حضور شیئ تشکیل نمی شود ، اما به یک حکم کلی می رسد که قابل رویت نیست. پدیده های گوناگونی در دنیا وجود دارد ، وقتی ما بین این پدیده ها ارتباط برقرار می کنیم، به علت ارتباط آنها به یک حکم مثل نظم پدیده ها دست می یابیم . نتیجه گیری حاصل ، انتزاعی است. به عبارت دیگر ، ما نظم را از پدیده های مختلف ، انتزاع کرده ایم .
 


نوشته شده در تاریخ شنبه 87/9/30 توسط