بازدید امروز: 276
بازدید دیروز: 387
کل بازدیدها: 2225916 دیبز درجستجوی خویشتن - سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات

 معرفی کتاب  دیبز درجستجوی خویشتن :نویسنده : ویرجینیا ام. اکسلاین
مترجم : سرور مزینى
مترجم : مریم نوذرآدان

نشر: روز بهان

دوستان رشته روانشناسی ازدست ندهید

 

این کتاب داستان شکوفایی یک شخصیت سالم وقوی در کودکی است که عمیقا گرفتار روان آشفتگی بوده است.
داستان زمانی شروع می‏شود که دیبز تقریبا دو سال تمام را در مدرسه گذرانده است. در ابتدا او اصلا حرف نمی‏زد،گاهی تمام صبح را بدون توجه به دیگر کودکان کلاس و یا معلم، گنگ و بدون حرکت می‏نشست یا چهار دست و پاروی کف اتاق راه می‏رفت، گهگاه نیز جیغ و دادهای شدید به راه می‏انداخت، وضع دیبز معلمین روانشناس و نیزپزشک متخصص اطفال مدرسه را به طور درد آوری گیج کرده بود، آنها متحیر بودند که آیا او عقب افتاده ذهنی است؟آیا او از یک بیماری عمیق روانی که علت نهفته‏ای دارد رنج می‏برد؟ آیا در موقع تولد آسیب مغزی دیده است؟هیچکس نمی‏دانست.
این کتاب شرح حال یک انسان کوچک در خود گم گشته است که به طور رقت انگیزی از بیماری رنج می‏برده ونویسنده آن را به حق( درجستجوی خویشتن) نامیده است و در نتیجه هوشیاری و مهارت فراوانی که دکتر اکسلاین درکمکهای بالینی خود به کار می‏برد، بالاخره شخصیت توانا و برجسته این کودک به صورت یک رهبر واقعی نمایان‏می‏گردد.
نویسنده قبل از نوشتن این کتاب نیز در حوزه روان شناسان، به علت ارائه چند نظریه و عملکرد آنها در درمان از طریق‏بازی کاملا شناخته شده بوده است.
کتاب او به نام بازی درمانی: پویایی درون طفولیت، با پذیرش و تحسین روبه رو شده است.
این کتاب، کتابی است جالب و مهیج برای همه افراد، بخصوص والدینی که علاقمند به چگونگی رشد و تحول فکری‏کودکان خود هستند و نیز برای دانشجویانی که رشته تحصیلی شان مطالعه تحول ذهنی کودکان عادی و غیر عادی‏است مفید می‏باشد.
کودکی که در این کتاب وضعش را مورد مطالعه قرار می‏دهید، کودکی است که شدیدا به غیر عادیترین وضع روانی‏ممکمن دچار است، ولی دانشجویان رشته روان‏شناسی و روانکاوی به این نتیجه رسیده‏اند که با مطالعه انواع‏مبالغه‏آمیز رفتار که در افراد غیر عادی دیده می‏شود، بینشهای نوینی در رشد عادی فرایندهای ذهنی و نیز رشد ذهن‏سالم، کسب می‏گردد. باید توجه داشت که روانشناسی جدید از نقطه نظر تاریخی، بسیاری پیشرفتهای خود را مدیون‏تجربه جزء جزء موردهای گوناگون است، و در ارتباط با این موضوع بایستی کارهای اولیه فروید و مورتون پرنس رامتذکر شد.
شکی نیست که یکی از بزرگترین مشکلات عصر پرازدحام و تکنولوژی امروز، درک تکنیکها ست که تغییر دائمی درشخصیت و رفتار را ایجاد می‏نماید.
در این متن مطالعه وضع دیبز از نقطه نظر سازمانیابی ذهنی و تغییر رفتار بسیار مهم می‏باشد، هر کس که این کتاب را ازروی درک صحیح بخواند، نمی‏تواند باور کند که چنین پیشرفتی در رشد روانی، موفقیت در مدرسه و کسب مهارتهای‏پیچیده فقط با تکرار آشکار و تقویت پاسخهای ساده به دست می‏آید.
نکته دیگری که در این کتاب روی آن تأکید شده این است که بهبود عمیق و مؤثر یک کودک روان آشفته، راه حل واقعی‏نیز برای کمک به بهداشت روانی والدین کودک می‏باشد، در این کتاب از روشی کاملا مخالف با عقیده قدیمی که (دریک درمان بالینی موفقیت‏آمیز بایستی والدین یک کودک روان آشفته مورد معالجه قرار گیرند) استفاده شده است.
گذشته از همه اینها، داستان دیبز بسیار سرگرم کننده است و برای من بیش از یک داستان پلیسی درجه یک مهیج بوده‏است.
لئوناردو کار میشل
واشنگتن.

پیشگفتار

این کتاب داستان کودکی است که در جریان روان درمانی در وجود خود به جستجو می‏پردازد، و آنچه به دست می‏آیدمخلوق تجربیات پسر کوچکی به نام دیبز می‏باشد، وقتی این کودک بتدریج با قوای آشکار زندگی روبه رو می‏شود، دردرونش آگاهی تازه‏ای از وجود خویش می‏یابد و کشف می‏کند که در وجود او ساختمان عقلی است که وسعت یافته وگاه محدود می‏شود، همچنان که سایه‏ها از تأثیر ابر و آفتاب این چنین می‏گردند.
دیبز در درون خود عمیقا، فرایندهای رشد، گوهر ارزنده زندگی، غرق کردن خود در پرتو امیدها و باران غمها رااحساس می‏کند، آرام و با دقت به این کشف نایل می‏آید که امنیت دنیای او تماما در بیرون وجود او نیست بلکه مرکز پرثباتی که او به سختی در جستجویش بوده، در عمق وجود او نهفته است.
چون دیبز به زبانی صحبت می‏کند که زبان حال بسیاری از ماست، و از آنجایی که او در تلاش برای دستیابی به وجودواقعی خویش است تا با غرور نام و جای خود را در دنیا مشخص سازد، داستان او می‏تواند داستان همه ما باشد. باتجربیاتی که او در اتاق بازی، در منزل یا در مدرسه کسب می‏کند، شخصیت درهم ریخته او دوباره ساخته شده و شکل‏می‏گیرد، و آرام آرام زندگی افرادی را که شانس شناختن او را داشته‏اند تحت تأثیر قرار می‏دهد.

 


نوشته شده در تاریخ شنبه 89/1/21 توسط