بازدید امروز: 178
بازدید دیروز: 509
کل بازدیدها: 2233634 معرفی رشته روانشناسی، گرایش ها و فرصت های شغلی آن - سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات

با توجه به اینکه طی روزهای اخیر مصاحبه‌ای منتسب به رئیس محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص معادل بودن مدرک تحصیلی دانشگاه پیام نور در رسانه‌ها و جراید منتشر شده است، سازمان سنجش آموزش کشور به اطلاع کلیه داوطلبان واجد شرایط انتخاب رشته دانشگاه پیام می‌رساند مدارک فارغ التحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه پیام نور برای کلیه داوطلبان فارغ التحصیل، ورودی‌های سال جاری و انتخاب رشته کنندگان آزمون سراسری سال 1390 مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و هیچگونه تفاوتی از نظر مدرک تحصیلی بین کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی و دانشگاه پیام نور مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته وجود نداشته و به کلیه انتخاب رشته کنندگان این دانشگاه در صورت قبولی و فارغ التحصیلی وفق مقررات جاری  مدرک رسمی مورد تایید وزارت علوم اعطا خواهد شد.

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/9/21 توسط 
9130 - کارشناسی ارشد بافت شناسی دامپزشکی
9130 - کارشناسی ارشد بافت شناسی دامپزشکی با آزمون آزمایشی آنلاین
قیمت : 325,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
9129 - کارشناسی ارشد انگل شناسی دامپزشکی
9129 - کارشناسی ارشد آزاد رشته انگل شناسی دامپزشکی با آزمون آزمایشی آنلاین
قیمت : 365,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول

 

- علوم محیط زیست

3630 - علوم محیط زیست
3630 - کارشناسی ارشد آزاد علوم محیط زیست
قیمت : 465,000 تومان

خرید پستی توضیحات محصول

3620 - هواشناسی
3620– کارشناسی ارشد آزاد هواشناسی
قیمت : 375,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3590 - مجموعه شیمی گرایش های 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8
3590 - مجموعه کارشناسی ارشد آزاد شیمی گرایش های شیمی تجزیه و شیمی معدنی و شیمی فیزیک و شیمی آلی و فیتوشیمی و شیمی پلیمر با آزمون آزمایشی آنلاین
قیمت : 415,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3590 - مجموعه شیمی گرایش های 1 و 9 و 10
3590 - مجموعه کارشناسی ارشد آزاد شیمی گرایش های شیمی کاربردی و علوم و فناوری نانو- نانو شیمی با آزمون آزمایشی آنلاین
قیمت : 385,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3540 - مجموعه ژئوفیزیک
3540– کارشناسی ارشد آزاد ژئوفیزیک
قیمت : 365,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3580 - مجموعه زیست شناسی دریا
3580 - مجموعه کارشناسی ارشد آزاد زیست شناسی دریا
قیمت : 275,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3570 - مجموعه زیست شناسی گرایش زیست فناوری دریا
3570– کارشناسی ارشد آزاد زیست شناسی سایر گرایش ها به جز گرایش زیست فناوری دریا با آزمون آزمایشی آنلاین
قیمت : 565,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3570 - مجموعه زیست شناسی سایر گرایش ها به جز زیست فناوری دریا
3570 - مجموعه کارشناسی ارشد آزاد زیست شناسی گرایش های بیوشیمی , علوم گیاهی , میکروبیولوژی , بیوفیزیک , علوم جانوری , ژنتیک , علوم سلولی و ملکولی , علوم جانوری گرایش فیزیولوژی جانوری
قیمت : 535,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3560 - مجموعه زمین شناسی گرایش های 4 و 5 و 6
3560 - کارشناسی ارشد آزاد زمین شناسی گرایش های زمین شناسی نفت, فسیل شناسی و چینه شناسی , سنگ شناسی رسوب و رسوب شناسی
قیمت : 355,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3560 - مجموعه زمین شناسی گرایش های 3 و 7 و 8
3560 - کارشناسی ارشد آزاد زمین شناسی گرایش های تکتونیک , زمین شناسی مهندسی , آب شناسی
قیمت : 285,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3560 - مجموعه زمین شناسی گرایش های 1 و 2 و 9 و 10
3560 - کارشناسی ارشد آزاد زمین شناسی گرایش های زمین شناسی اقتصادی , پترولوژی , زمین شناسی زیست محیطی
قیمت : 325,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3550– ارشد آزاد ریاضی
3550– کارشناسی ارشد آزاد ریاضی با آزمون آزمایشی آنلاین
قیمت : 355,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول
3530 - علوم کامپیوتر گرایش علوم تصمیم و مهندسی دانش
3530– کارشناسی ارشد آزاد علوم کامپیوتر گرایش2: علوم تصمیم و مهندسی دانش با آزمون آزمایشی آنلاین
قیمت : 475,000 تومان
خرید پستی توضیحات محصول

 


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/8/15 توسط 
نوشته شده در تاریخ شنبه 92/8/4 توسط 
حتما تاکنون در مورد روشهای تربیت کودکان شنیده اید و اینکه می گویند تربیت کودکان باید بدون تنبیه بدنی باشد البته این مطلب کاملا درست است اما آیا تاکنون در مورد روشهای جایگزین روانشناسان شنیده اید ؛

                                                         

یکی از این روشها معروف به اطاق خلوت یا  time out  است روانشناسان معتقدند به جای تنبیه بدنی باید کودکان را در اطاق کرد و مجبورشان کرد که مثلا 5 دقیقه روی صندلی بنشینند و دوربرشان خالی بوده و اسباب بازی نباشد  ، ظاهرا ساده به نظر میرسد اما اگر جای آن کودک بودند می فهمیدند که چه تحقیر بزرگی روی کودک انجام میشود چرا که این گونه خود کودک علیه خود کودک اقدام میکند ، فرض کنید کودک تنبیه بدنی شود در این صورت کودک چند ثانیه دردش میگیرد و چند دقیقه بعد هم فراموش می کند اما اگر به روش یاد شده تنبیه شوند برای تمام عمر این تحقیر را فراموش نخواهند کرد و در آینده و یا از همان زمان ، کودکانی انتقام گیر ، عقده ای ، افسرده و با مشکلات روانی به بار می آیند  . این کودکان به احتمال زیاد در آینده خودکشی کرده و یا دست به جنایت می زنند تا این احساس تحقیر را فراموش کنند که هیچ فایده ای هم برایشان نخواهد داشت    .

حال چه راه جایگزینی وجود دارد ؛                                 

مطمئنا تنبیه بدنی به هیچ وجه صحیح نیست اما به هر حال از روش بالا بهتر است ولی راه های بسیار بهتری هم هست که هم موثر تر و هم بدون تحقیرند بهترین راه این است که اصلا تنبیهی صورت نگیرد و با تذکر اشتباه را به کودک گوشزد کرد که اگر از اول تربیت درستی صورت گیرد و عاطفه مناسبی بین کودک و خانواده وجود داشته باشد مطمئنا موثر خواهد بود و دیگر حتی نیاز به تذکر هم وجود نخواهد داشت . اما اگر از ابتدا با کودک خوش رفتاری نشده باشد با تذکر به این راحتی حل نمی شود در مرحله بعد باید با جدیت بیشتری به کودک تذکر داد و در صورت لزوم عصبانی شد راه های شدیدتر دیگر هم وجود دارد مثل تشویق یا محرومیت یعنی مثلا " اگر این کار را نکنی برایت آبنبات می خرم یا مثلا اگر کار بدت را تکرارکنی به پارک نمی برمت " در نهایت می توان از کودک قهر کرد ( ولی نه طولانی ( این ها خیلی بهتر از روش های روانشناسان است . اصلا روانشناسان تربیت نمی کنند بلکه تحقیر و مجازات می کنند تا عمل تکرار نشود مثل قاتلی که برای جلوگیری از تکرار عملش اعدامش میکنند .البته قاتل را باید اعدام کرد ولی به یاد داشته باشید که کودک قاتل نیست و هر عملی هم انجام دهد از روی کودکی و کم تجربگی است و قرار نیست کودک مجازات شود تا عبرت سایرین گردد و یا عملش را از ترس دوباره انجام ندهد بلکه کودک باید تربیت شود تا در آینده زندگی خوبی داشته باشد

    
به جای تنبیه با کودک دوستانه صحبت کنید         



ravanshena30.mihanblog.com   منبع

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91/4/5 توسط 
چرا بعضی می‌ گویند پرده‌ها را کنار بزن تا دلت باز شود؟ چند ساعت می ‌توانید در خانه‌ ای تاریک دوام بیاورید؟ اگر تاریکی تمام نشود چه حالی پیدا می ‌کنید؟ غمگین می ‌شوید؟ می ‌گریید؟ بعد چی؟

روان‌ شناسان می ‌گویند: "زندگی در خانه‌ های کوچک و کم ‌نور نه‌ تنها تنش‌ های خانوادگی را افزایش می ‌دهد بلکه حتی میل به جنایت و پرخاشگری را نیز افزایش می ‌دهد."

شاید فکر می ‌کنید مساله ارتباط بین نور و حالات روانی انسان ‌ها بیشتر به باوری عامه شبیه است تا حقیقتی علمی، اما واقعیت این است که روانپزشکان سال‌ ها است این ماجرا را دریافته ‌اند و حتی معتقدند برخی انواع افسردگی مثل افسردگی فصلی در فصل‌ های پاییز و زمستان به دلیل کاهش نور دریافتی بدن و در پی آن کاهش هورمون ملاتونین مغز رخ می‌ دهند و بر همین اساس هم آن ها شیوه ی نور درمانی را برای درمان این گروه از بیماران ابداع کرده‌ اند.

نور نقش بسیار مهمی در آرامش افراد دارد و در زندگی آپارتمانی این نعمت تا حدود زیادی گرفته شده است.
جنایت و خانه

دکتر سید هادی معتمدی، روانپزشک در گفتگو با جام‌ جم درباره ی زندگی در خانه ‌های تنگ و تاریک اظهار می‌ کند: گاهی زندگی در چنین خانه ‌هایی فرد را پرخاشگر و به انجام جرایم خشن ترغیب می ‌کند.

به گفته ی این پژوهشگر اجتماعی، ساکنان این قبیل منازل، خانه را محیطی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت نمی ‌دانند و از محیط خانه دلزده می ‌شوند و تغییر در روحیات شان در کنار عوامل دیگری مثل فقر، نبود امکانات تفریحی در محیط زندگی، عدم بازدارندگی قوانین، تربیت نادرست و ناتوانی در کنترل نفس باعث می ‌شود برای تفریح به جرایمی خشن دست بزنند.
مشاجره و خانه
نور مصنوعی

همیشه مضرات زندگی در خانه‌ های کوچک و بی نور به اندازه ی روی آوردن به بزهکاری بزرگ نیست و در برخی موارد به پایین آمدن آستانه تحمل افراد و مشاجره‌ های خانوادگی می ‌انجامد.

در همین زمینه دکتر عارفه مبشر، روانپزشک به ایسنا می ‌گوید: هرچه خانه‌ ها کوچک ‌تر و تاریک تر باشند، تنش‌ های خانوادگی نیز افزایش می ‌یابد و موجب تاثیر استرس‌ های محیطی بر روابط خانوادگی می ‌شود.
به گفته ی این متخصص خانه‌ هایی که در گذشته وجود داشتند دارای فضای بزرگ ‌تر، حیاط، باغچه، حوض و معماری زیبا و دلنشین بودند و از شیشه‌ های رنگی و نور در خانه‌ های قدیمی بسیار استفاده می ‌شد اما در زندگی آپارتمانی کنونی، خانه‌ ها کوچک و تاریک شده‌ اند و سر و صدای خیابان‌ های اطراف وارد خانه می ‌شود که این عوامل استرس ‌زای زندگی آپارتمانی موجب تنش میان خانواده می ‌شود.

مبشر تصریح کرد: نور نقش بسیار مهمی در آرامش افراد دارد و در زندگی آپارتمانی این نعمت تا حدود زیادی گرفته شده است.

این روانپزشک اظهار کرد: کوچک شدن خانه‌ های امروزی در ایجاد تنش در خانواده بسیار موثر است. زمانی که خانه کوچک باشد کودک نمی ‌تواند انرژی خود را تخلیه کند و دچار افسردگی یا لجبازی می ‌شود که تنش در کودک به مادر و دیگر اعضای خانواده نیز منتقل می‌ شود.
قدم زدن
از خانه بیرون بزنید

از سوی دیگر ساکنان آپارتمان ‌های تاریک ناچارند به استفاده از نورهای مصنوعی در طول روز روی آورند که سبب ساز بیماری ‌هایی چون انواع سرطان‌ ها، بهم خوردن ساعت درونی بدن و ریتم‌ های رفتاری مثل ساعات خواب و بیداری، نامتوازن شدن حرارت بدن، بیماری‌ های روانی، تضعیف دستگاه ایمنی و حتی کاهش قدرت دید می‌ شود.

همه ی این ها را گفتیم که بگوییم، پرده‌ ها را کنار بزنید و بگذارید نور پوست‌ تان را نوازش کند و اگر مثل ما آپارتمان ‌نشین هستید و ساختمان ‌های بلند راه نور را به خانه بسته ‌اند، همین حالا شال و کلاه کنید و از خانه برای پیاده ‌روی کوتاه بیرون بزنید، هیچ ‌کس و هیچ‌ چیز نمی ‌تواند خورشید را از ما بگیرد!

 بررسی تاثیر نور خانه بر سلا‌مت روان


ravanshena30.mihanblog.com   منبع

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/3/17 توسط 

 

 

یک روز بعدازظهر من برای کاری بیرون رفتم و دختر یازده ساله‌ام را در خانه تنها گذاشتم. بیست دقیقه بعد برگشتم و دخترم را روی تخت در حالی که به شدت هق‌هق و گریه می‌کرد دیدم. مهربانانه پرسیدم: «چه اتفاقی افتاده؟ موضوع چیه؟» اما او نمی‌توانست جواب بدهد و فقط هق‌هق می‌کرد. وحشت‌زده شده بودم، پرسیدم: «کسی اذیتت کرده؟» و او دستش را به علامت «نه» تکان داد. «خودت به خودت صدمه‌ای زدی؟» باز هم جواب «نه» بود. «برایانا! چه اتفاقی افتاده؟»

 

در میان هق‌هق گریه، شنیدم که گفت:«هم-هم-همستر». همستری در همسایگی ما بود که بچه‌ها بازی کردن با او را خیلی را دوست داشتند. من هراسان به اتاق بغلی دویدم. یواشکی نگاهی به قفس انداختم، کمی شیر روی زمین ریخته بود، اما همسترزنده بود و نفس می‌کشید! فریاد زدم: «همستر زنده است»، برایانا در حالی که همچنان اشک می‌ریخت وارد اتاق شد، او نمی‌توانست باور کند که همستر هنوز زنده است چون وقتی همستر را دیده بود پاهایش از قفس آویزان بوده و او مطمئن شده که گربه مرده است. برایانا گفت:« من دیوونه شده بودم، همستر رو برداشتم و پرتش کردم بیرون» ( چنین کاری برای دختر مهربان و نازک‌دل من واقعا کار خشنی محسوب می‌شود.) او هنوز آشفته به‌نظر ‌می‌رسید. گفتم:« آیا احساس گناه می‌کردی اگه همستر مرده بود و فکر می‌کردی در مرگ او تو مقصری؟». به هدف زده بودم! موضوع همین بود. او به علامت تایید سر تکان داد و دوباره شروع به گریه کرد، این بار من او را درآغوش گرفتم و اجازه دادم گریه کند. همچنان که او در حال آرام شدن بود ما ‌توانستیم درباره‌ی آن‌چه رخ‌داده بود و درباره‌ی واکنش او از ابتدای ماجرا تا به حال صحبت کنیم. حالا او تسلی خاطر پیدا کرده بود و از من نیز ممنون بود و ضمنا درس مهمی درباره‌ی پذیرفتن مسؤولیت بستن در اتاق موقع حضور همستر در آن‌جا ‌یادگرفته بود.

 

احساسِ گناهِ کودک فرصتی است برای آموختن مسؤولیت‌پذیری و دانستن پیامدهای رفتارش. واکنش والدین نسبت به خطای کودک می‌تواند تاثیر عظیمی بر تقویت ( یا تضعیف) وجدان کودک، قابلیت یادگیری درست و نادرست، و سطح علاقه به اجتماع و مسؤولیت‌پذیری او دارد. کودکانی که اجازه می‌یابند احساسات خود را درک و احساس کنند و والدین‌شان به آن‌ها کمک می‌کنند که احساسات‌شان را بشناسند و از آن‌ها درس بگیرند؛ در حال آموختن مهارت برخورد به روش مسؤولانه با مسائل زندگی هستند. در صورتی که احساسات بچه‌ها سرکوب ‌شود آن‌ها با سوءرفتار در اشکال گوناگون احساس خود را بیان می‌کنند.

 

بعضی راه‌ها که ما والدین ناآگاهانه احساسات بچه‌ها را از آن طریق سرکوب می‌کنیم عبارت اند از:

 
1. محافظت: «من به تو اطمینان می‌دم که گربه الان بیرون از خانه است. تو اصلا نگران این موضوع نباش»
2. تنبیه کردن:  «برای یک ماه از بازی با گربه محروم هستی»
3. حل مسأله: «چرا خوشحال نیستی؟ ما داریم می‌ریم بیرون که بستنی بخوریم و تو نباید در باره‌ اون ماجرا بیشتر از این فکر کنی»
4. نتیجه‌ اخلاقی گرفتن: «چه طور می‌تونی این‌قدر بی‌مسؤولیت باشی! من وقتی بچه بودم خیلی دختر مسؤولیت‌پذیری بودم و هرگز نمی‌ذاشتم چنین اتفاقی بیفته.»
5. انکار: «تو نباید احساس گناه کنی، تقصیر تونبود!»
6. تحقیر: «من نمی‌تونم باور کنم که تو گذاشتی چنین اتفاقی بیفته، چه طور این کار رو کردی، تو مایه‌ی خجالت هستی. من به دوستات می‌گم که تو چه‌کار کردی تا دیگه هرگز نذاری چنین اتفاقاتی بیفته.»
7. ترحم: «آه، عزیزم، اون گربه ی بد نباید می‌پرید و تو رو می‌ترسوند»
8. سخنرانی: «از حالا به بعد تو باید بیشتر دقت کنی خانوم کوچولو، من از تو می‌خوام که همیشه قبل از انجام کاری چک کنی که... »

و این تنها بخش کوچکی از لیست بلند سرکوب‌کننده های احساسات است. وقتی منظور ما این است که به فرزندمان به روش‌های بالا درسی بیاموزیم، اغلب نتیجه بسیار متفاوت از خواست ما از آب درمی‌آید. کودک به جای این که از اشتباهش درس بگیرد بیشتر به این توجه می‌کند که چه‌قدر ما بی‌انصاف هستیم یا چه‌قدر «آن‌ها» بد هستند. اگر ما می‌خوهیم فرزندان‌مان چیزی از خطای‌شان بیاموزند، یابد اول از احساسات صحبت کنیم و بعد در برخورد با موقعیت پیش‌آمده از احساسات مذکور استفاده کنیم.

 

بعضی روش‌ها برای حمایت از احساسات عبارت اند از: 
1. همدردی: «من احساس تو رو درک می‌کنم، من هم همین احساس رو قبلا داشتم، احساس آزاردهنده‌ایه، نه؟»
2. اعتبار بخشیدن به احساسات: «این حق توئه که چنین احساسی داشته باشی، اگه این اتفاق برای من هم افتاده بود احتمالا همین احساس رو داشتم»
3. شناسایی احساسات: «مثل اینه که حس می‌کنی ....» یا «آیا احساس ناراحتی می‌کنی؟»
4. مصمم گوش کردن: «مستقیم در چشم هایش نگاه کنید و به آن‌چه بر او می‌گذرد گوش کنید. طوری گوش کنید که انگار صمیمی‌ترین دوست‌تان با شما صحبت می‌کند. «من سراپا گوشم، من مشتاقم بدونم چی داری می‌گی»
5. کنجکاوی: «جالبه، من می‌خوام درباره‌ی احساس تو در مورد اون ماجرا بیشتر بدونم»
6. تصدیق احساسات: « تو واقعا ناراحت به‌نظر می‌رسی.» یا « من دارم ببینم که چه‌قدر عصبانی هستی»
7. دعوت به بیان احساسات: «به من بیشتر بگو. من می‌خوام بدونم چه حالی داری.»
وقتی احساسات کودک را تصدیق می‌کنید، احساس آسایش خاطر را در وجود او خواهید دید و احساس خوهید کرد که رابطه‌ی خیلی نزدیکی با هم دارید. این موقعیت فرصتِ شگفت‌انگیزی برای ارتباط با فرزندتان در اختیار شما می‌گذارد و زمانی برای نزدیک شدن احساس‌های شما به یکدیگر نیز هست. و درست در همین زمان است که شما احساس خواهید کرد واقعا به حرف یکدیگر گوش می‌کنید و حرف یکدیگر را می‌شنوید. اگر از این طریق رابطه‌ی نزدیکی با فرزندتان برقرار کنید درخواهید یافت که به این ترتیب تاثیر و نفوذ بیشتری بر افکار و تصمیمات فرزندتان خواهید داشت، حتی آن‌ها نظر شما را در مورد موضوعات مختلف خواهند پرسید!

 

 


ravanshena30.mihanblog.com   منبع

 





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91/3/8 توسط 
 



 
 آلن پیز، استاد ولادیمیر پوتین نخست وزیر کنونی روسیه و نویسنده یکی از ده کتاب پر فروش ارتباطات قرن با نام "چرا مردان گوش نمی‌دهند و زنان نمی‌توانند نقشه بخوانند"، ترجمه شده به شصت زبان با فروش بیش از یازده میلیون نسخه و مرد شماره یک فنون مذاکرات و تحلیل حرکات بدن و نویسنده پانزده جلد کتاب مطرح در جهان بود؛ آلن پی»، عضو انجمن بیمه‌گران و موسسه تحقیقات مدیریت آمریکاست. آنتونی رابینز، نویسنده نامدار درباره او می‌گوید:

من باشرکت در دوره آموزشی و شنیدن و به کار بردن ایده‌های فوق العاده آلن، قدرت ارتباطات خود را چندین برابر کردم.
خلاصه‌ای از مباحث آلن پیز در سمینار بین‌المللی مدیریت فنون ارتباطات، مذاکرات و فروش را مرور می‌کنیم.

بینایی شبکیه، داخلی‌ترین لایه چشم دو نوع گیرنده دارد: سلول‌های استوانه‌ای (130 میلیون) که در نور ضعیف تحریک می‌شوند و سفید و سیاه را تشخیص می‌دهند و سلول‌های مخروطی (هفت میلیون) که به ما توانایی دیدن رنگ و جزییات ظریف اشیا را می‌دهند. این سلول‌های مخروطی را کروموزوم X منتقل می‌کند. زنان دو کروموزوم X دارند. به این دلیل، بیش از مردان دارای سلول‌های مخروطی هستند و در نتیجه، رنگ اشیا را بسیار واضح‌تر دیده و توصیف می‌کنند.
مردان تنها قادر به توصیف رنگ‌های اصلی هستند: قرمز، آبی، و زرد. زنان می‌توانند رنگ‌های شیری، نیلی، ارغوانی، بنفش و سدری را نیز توصیف کنند.
سفیدی چشم در انسان کاملا واضح است. این بخش حرکت چشم‌ها و تغییر جهت دید را که هر دو برای ارتباط بین انسان‌ها ضروری است، در انسان ممکن می‌سازد. سفیدی چشم زنان بیش از مردان است، چرا که ارتباط مستقیم با افراد بخش اصلی فرایند برقراری ارتباط در زنان است و هر چه سفیدی چشم بیشتر باشد، بیشتر می‌توان سیگنال‌های گوناگون بصری را ارسال و یا دریافت کرد. به این وسیله، بهتر می‌توان تغییر مسیر طرف مقابل را دنبال کرده و تجزیه و تحلیل کرد.
زنان نسبت به مردان از حس بینایی قوی‌تری نیز برخوردارند؛ گویی برای مدیریت خانه، دارای یک نوع نرم افزار مغز هستند که آنان را قادر می‌سازد پیرامون خود را تا دست کم 45 درجه از چپ و راست و همچنین از بالا و پایین خود ببینند. زاویه دید گسترده بسیاری از زنان حتی تا 180 درجه هم می‌رسد. چشمان مردان بزرگتر از چشمان زنان است و برای دیدی تونل مانند ولی بسیار دور برنامه ریزی شده‌اند. به عبارت دیگر، او می‌تواند چیزهایی را که درست مقابلش است، روشن ببیند؛ حتی در فاصله‌ای دور مثل دیدن با یک ذره‌بین.

کره‌ای که ناپدید شد

هر زنی در این جهان؛ در حالی که مرد جلوی یخچال ایستاده، چنین گفت و گویی با او داشته است:
- دیوید: کره کجاست؟
- جین: تو یخچال
- دیوید: اینجا تو یخچال که نیست، کجا گذاشتی‌اش؟
- جین: همون جاست. خوب چشماتو باز کن!
- دیوید: نه، حتما گذاشتیش جای دیگه. میگم تو یخچال نیست.
 
در این مرحله از گفت و گو، جین با گام‌های بلند به آشپزخانه می‌آید و دستش را درون یخچال برده و مثل شعبده بازی کره را بیرون می‌آورد. مردان بی‌تجربه اغلب این مسأله را به عنوان یک کلک معمولی قلمداد می‌کنند و زنان را متهم می‌کنند که چیزها را در کشو و یا کمد پنهان می‌کنند؛ جوراب‌ها، کفش‌ها، لباس‌های زیر، مربا، کره، سوئیچ خودرو و کیف پول همه سر جایشان هستند. فقط مردان نمی‌توانند آنها را ببینند.
زن با زاویه دید گسترده، محتویات درون یخچال و یا کمد را بدون چرخش سر می‌بینند، در حالی که مردان سرشان را از چپ به راست و از بالا به پایین می‌چرخانند تا شیئ ناپدید شده را بیابند.
این تفاوت در قدرت دید زن و مرد، تأثیرات مهمی بر زندگی ما داشته است؛ برای نمونه، آمار شرکت‌های بیمه، ثابت می‌کند هنگامی که تصادفی رخ داده باشد، زنان کمتر ریسک می‌کنند که از سمت چپ و راست خودروی حادثه دیده بگذرند. زاویه دید گسترده آنها این امکان را می‌دهد که خودروهایی را که از طرفین به سمت آنان می‌آیند، ببینند. آنان هنگام پارک کردن برای آن که از عقب و جلو به چیزی نزنند، نا توانند. به علت این که در زنان توانایی تجسم فضایی کمتر است.
یک زن وقتی بداند همسرش در دیدن چیزهایی که درست جلوی چشمش هستند، مشکل دارد، کمتر عصبانی می‌شود. وقتی زنی به همسرش می‌گوید: همون جا توی کمد است، مرد باید حرف او را باور کند و به جست و جو ادامه دهد.

توانایی دروغ سنجی زنان

تحقیقات نشان می‌دهد که هنگام ارتباط رو در رو، سیگنال‌های غیر کلامی 60 تا 80 درصد از تأثیر پیام‌های ارسالی را دربردارند، در حالی که سیگنال‌های صوتی سهمی حدود 20 تا 30 درصد دارند و 7 تا 10 درصد باقی مانده به موضوع مطرح شده بستگی دارد.
سنسورهای پیشرفته یک زن، این اطلاعات را دریافت کرده و تجزیه و تحلیل می‌کند. زنان به خاطر توانایی مغزشان در انتقال سریع اطلاعات بین دو نیمکره مغز امتیاز بارزی در برابر مردان دارند تا سیگنال‌های تصویری، حرکات بدن و دیگر سیگنال‌ها را در کنار هم بچیند و در پایان، رمز را کشف کنند. به همین دلیل، کمتر مردی موفق می‌شود رو در روی یک زن دروغ بگوید.
اگر مردی بخواهد به زنی دروغ بگوید، بهتر است از پشت تلفن، توسط نامه، در تاریکی مطلق و یا از زیر پتو این کار را انجام دهد.

تفاوت‌های مغزی زن و مرد

بیشتر مردان نمی‌توانند احساسات خود را نشان دهند. مغز مردان ساده، اما مغز زنان پیچیده است. بخش چپ مغز مردها، هنگام صحبت کردن فعال می‌شود. اغلب برای خانم‌ها این پرسش پیش می‌آید که چرا مردان اینقدر روی خاموش کردن تلویزیون هنگام زنگ زدن تلفن اصرار دارند؟
زن‌ها با تعجب از خود می‌پرسند: چرا مردها وقتی مشغول خواندن روزنامه یا دیدن تلویزیون هستند، نمی‌توانند سخنان همسر خود را بشنوند؟
تقریبا همه زنان دنیا از نشنیدن‌های شوهرشان در رنج و عذابند. دلیل چنین ضعفی این است که مغز یک مرد برای انجام یک کار در یک زمان شکل گرفته، زیرا فیبرهای ارتباطی کمتری بین دو نیمکره مغزی او هست. اگر از مردی در حال مطالعه یک اسکن مغزی بگیرید، خواهید دید او در این هنگام کاملا کر شده است!
اما مغز زن برای کارهای متفاوت در آن واحد شکل گرفته است و می‌تواند از هر دو نیمکره مغز خود بهره ببرد. زن می‌تواند چند کار متفاوت را در یک زمان انجام دهد. مغز همیشه فعال زن هرگز بی‌کار نمی‌ماند. او می‌تواند در یک زمان با تلفن حرف بزند، غذا بپزد و تلویزیون ببیند. او می‌تواند در حال رانندگی آرایش کند، به رادیو گوش دهد و با تلفن همراهش حرف بزند؛ اما اگر مردی در حال درست کردن غذا باشد و شما با او صحبت کنید، ممکن است به دلیل از دست دادن تمرکزش بر نحوه درست کردن غذا عصبانی شود.

تحقیقات جدید نشان داد که عملکرد مغز زنان نسبت به مردان تفاوت‌های اساسی دارد. مغز زن به طور نامحسوسی کوچکتر از مغز مرد است که این موضوع به هیچ وجه تأثیری بر توانایی و قابلیت‌های آنان ندارد.
در سال 1997 محقق دانمارکی، "برتن پکن برگ" از بخش عصب‌شناسی بیمارستان دولتی کوپنهاگ ثابت کرد که مغز یک مرد به طور متوسط، چهار میلیارد سلول بیشتر از مغز زن دارد. با این حال زنان عموما در پاسخ به پرسش‌ها 3 درصد بهتر از مردان عمل می‌کنند.
در مغز بیشتر مردان، بخشی برای جهت‌یابی وجود دارد. به همین دلیل، در جهت‌یابی مشکلی ندارند. در بخش‌های گوناگونی از مغز زنان مرکز کلامی وجود دارد. مهارت کلامی آنان عالی است. به ندرت برای پیدا کردن کلمه دستپاچه می‌شوند.
در سال 1995 گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر "بنت" و دکتر "سالی شای ویتس" در دانشگاه یل، آزمایش‌هایی را روی مردان و زنان انجام دادند تا دریابند در کدام نقطه مغز قافیه ساخته می‌شود.
با کمک "ام ـ آر ـ تی" این موضوع مورد تأیید قرار گرفت که در مردان نیمکره چپ مغز برای زبان فعالیت می‌کند. در حالی که در زنان هر دو نیمکره فعال می‌شود. نیمکره چپ مغز یک دختر سریع‌تر از نیمکره چپ یک پسر رشد می‌کند؛ یعنی دختران، بهتر و سریع تر از پسران صحبت می‌کنند، می‌خوانند و زبان خارجی فرا می‌گیرند. به همین دلیل، کلینیک‌های گفتار درمانی مملو از پسر است تا دختر.
در پسران، نیمکره راست مغز سریعتر از دختران رشد می‌کند؛ جایی که توانایی درک منطقی و تجسم فضایی وجود دارد. پسران در ریاضیات، ساختمان سازی و حل مشکلات قویتر از دختران هستند.

سرعت ارتباط بین دو نیمکره

نیمکره چپ و راست مغز با رشته‌های عصبی به نام جسم پینه‌ای به هم متصلند. این رشته امکان ارتباط و تبادل اطلاعات را ایجاد می‌کند.
راجر کروسکی، عصب شناس دانشگاه کالیفرنیا تأیید کرد که جسم پینه‌ای در مغز زنان نسبت به مردان ضخیم‌تر است. به همین دلیل، ارتباط بین دو نیمکره در زنان 30 درصد بیشتر از مردان برقرار می‌شود. همچنین در زنان و مردانی که به فعالیت مشابهی مشغولند، بخش‌های متفاوتی از مغز فعال می‌شوند.

تحلیل حرکات بدن

از جمله مواردی که آلن به پوتین یاد داد، تأثیر حرکات بدن بود. مثلا طرز نشستن، طرز قرار گرفتن سر و حرکات دیگر اعضای بدن، به ویژه در رفتار سیاستمداران هر حالتی از بدن می‌تواند، نمایشگر بیانی خاص باشد که در خانم‌ها و آقایان متفاوت است؛ مثلا گره کردن دست‌ها در حالت رو به پایین، حالتی از راحتی و ریلکس بودن را نشان می‌دهد. یا هنگامی که سرتان را در موقع صحبت کردن به آرامی تکان می‌دهید، این حرکت به معنای در کنترل داشتن آن شخص و محیط توسط شماست.
یک کارشناس فروش هنگامی که در حال فروش جنسی است، اگر مشتری یک قدم به عقب بردارد، به معنی عدم تمایل و انصراف از خرید است. به علت این که یا به خوبی توجیه نشده یا رفتار قابل قبولی از فروشنده ندیده است؛ اما اگر مشتری یک قدم جلو گذاشته یا سرش را به آرامی تکان دهد، احتمالا به این معنی است که توضیحات فروشنده او را قانع کرده است.
صحبت کردن مهارت اصلی خانم‌هاست؛ خانم‌ها در یک زمان، همه با هم صحبت می‌کنند و در همان موقع، هم به سخنان یکدیگر گوش می‌کنند؛ اما این توانایی برای مردان امکان پذیر نیست. مغز زنان مانند پدال زدن دوچرخه با صحبت کردن انرژی می‌گیرد.
اگر خانم‌ها بخواهند با یک مرد صحبت کنند، باید به این نکته توجه کنند که تنها یک مطلب را در یک زمان مطرح کنند؛ یک موضوع را بگویند و قطع کنند. اگر متوجه شدند او مطلبشان را درک کرده است، آنگاه مطلب دیگری را مطرح کنند. این بدان جهت است که مغز مردان در یک زمان تنها می‌تواند بر یک موضوع تمرکز کند.
مواردی را که آلن پیز در این سمینار (که به زبان انگلیسی بود) مطرح کرد، اصول مهمی در روابط زناشویی قلمداد می‌شوند.
یکی از شکایت‌های خانم‌هایی که به مراکز مشاوره می‌روند، بی‌توجهی شوهران آنها به سخنانشان است. اگر تفاوت‌های زن و مرد را بدانیم، مشکلات کمتری پدید می‌آید؛ برای نمونه، وقتی بدانیم توانایی و علاقه اصلی خانم‌ها صحبت کردن است و با این توانایی انرژی می‌گیرند، باید در هنگامی که آنها با ما سخن می‌گویند، هیچ کاری انجام ندهیم و با توجه کامل به سخنان آنها گوش دهیم.
اگر این اتفاق بیفتد، آنگاه خواهیم دید که چقدر تفاهم و عشق و علاقه بین ما افزایش پیدا کرده است



ravanshena30.mihanblog.com   منبع

نوشته شده در تاریخ شنبه 91/3/6 توسط 
 

با کمی مکث جواب داد :

گذشته ات را بدون هیچ تأسفی بپذیر ،
با اعتماد ، زمان حالت را بگذران ،
و بدون ترس برای آینده آماده شو .
ایمان را نگهدار و ترس را به گوشه ای انداز .
شک هایت را باور نکن ،
وهیچگاه به باورهایت شک نکن .
زندگی شگفت انگیز است ، در صورتیکه بدانی چطور زندگی کنی .

پرسیدم ، آخر .... ،
و او بدون اینکه متوجه سؤالم شود ، ادامه داد :
 
مهم این نیست که قشنگ باشی ... ،
قشنگ این است که مهم باشی ! حتی برای یک نفر .
کوچک باش و عاشق ... که عشق ، خود میداند آئین بزرگ کردنت را ..
بگذارعشق خاصیت تو باشد ، نه رابطه خاص تو با کسی .
موفقیت پیش رفتن است نه به نقطه ی پایان رسیدن ..
داشتم به سخنانش فکر میکردم که نفسی تازه کرد وادامه داد ... 
 
هر روز صبح در آفریقا ، آهویی از خواب بیدار میشود و برای زندگی کردن و امرار معاش در صحرا میچراید ،
آهو میداند که باید از شیر سریعتر بدود ، در غیر اینصورت طعمه شیر خواهد شد ،
شیر نیز برای زندگی و امرار معاش در صحرا میگردد ، که میداند باید از آهو سریعتر بدود ، تا گرسنه نماند ..
مهم این نیست که تو شیر باشی یا آهو ... ،
مهم اینست که با طلوع آفتاب از خواب بر خیزی و برای زندگیت ، با تمام توان و با تمام وجود شروع به دویدن کنی ..
به خوبی پرسشم را پاسخ گفته بود ولی میخواستم باز هم ادامه دهد و باز هم به ... ،
که چین از چروک پیشانیش باز کرد و با نگاهی به من اضافه کرد :
زلال باش .... ،‌ زلال باش .... ،
فرقی نمی کند که گودال کوچک آبی باشی ، یا دریای بیکران ،
زلال که باشی ، آسمان در تو پیداست.

دو چیز را همیشه فراموش کن:
خوبی که به کسی می کنی
بدی که کسی به تو می کند

همیشه به یاد داشته باش:
در مجلسی وارد شدی زبانت را نگه دار
در سفره ای نشستی شکمت را نگه دار
در خانه ای وارد شدی چشمانت را نگه دار
در نماز ایستادی دلت را نگه دار
دنیا دو روز است:
یک با تو و یک روز علیه تو
روزی که با توست مغرور مشو و روزی که علیه توست مایوس نشو. چرا که هر دو پایان پذیرند.
به چشمانت بیاموز که هر کسی ارزش نگاه ندارد
به دستانت بیاموز که هر گلی ارزش چیدن ندارد
به دلت بیاموز که هر عشقی ارزش پرورش ندارد

دو چیز را از هم جدا کن:
عشق و هوس

چون اولی مقدس است و دومی شیطانی، اولی تو را به پاکی می برد و دومی به پلیدی.

در دنیا فقط 3 نفر هستند که بدون هیچ چشمداشت و منتی و فقط به خاطر خودت خواسته هایت را بر طرف میکنند، پدر و مادرت و نفر سومی که خودت پیدایش میکنی، مواظب باش که از دستش ندهی و بدان که تو هم برای او نفر سوم خواهی بود.
 
چشم و زبان ، دو سلاح بزرگ در نزد تواند، چگونه از آنها استفاده میکنی؟ مانند تیری زهرآلود یا آفتابی جهانتاب، زندگی گیر یا زندگی بخش؟

بدان که قلبت کوچک است پس نمیتوانی تقسیمش کنی، هرگاه خواستی آنرا ببخشی با تمام وجودت ببخش که کوچکیش جبران شود.

هیچگاه عشق را با محبت، دلسوزی، ترحم و دوست داشتن یکی ندان، همه اینها اجزاء کوچکتر عشق هستند نه خود عشق.

همیشه با خدا درد دل کن نه با خلق خدا و فقط به او توکل کن، آنگاه می بینی که چگونه قبل از اینکه خودت دست به کار شوی ، کارها به خوبی پیش می روند.

از خدا خواستن عزت است، اگر برآورده شود رحمت است و اگر نشود حکمت است.
از خلق خدا خواستن خفت است، اگر برآورده شود منت است اگر نشود ذلت است.

پس هر چه می خواهی از خدا بخواه و در نظر داشته باش که برای او غیر ممکن وجود ندارد و تمام غیر ممکن ها فقط برای شماست.



ravanshena30.mihanblog.com   منبع

نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/3/4 توسط