بازدید امروز: 297
بازدید دیروز: 127
کل بازدیدها: 2225550 از کجا بفهمیم نامزدمان معتاد است؟ - سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات

یادم میآید روزی خانمی به مطبام مراجعه کرد و نظرم را درباره ازدواج پسر معتادش با دختر خانمی پرسید. مادر این پسر معتقد بود که پسرش به این دلیل معتاد شده که هنوز ازدواج نکرده و اگر ازدواج کند سرش به سنگ میخورد و مسوولیتپذیر میشود. از من اصرار که چنین چیزی نیست و از آن خانم انکار که نه، دقیقا همین است. این باور و باورهایی از این دست همواره زمینهساز برخی مشکلاتاند که در گفتگو با دکتر پونه کیمیاقلم، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کوشیدهایم به این موضوع بپردازیم.....

خانم دکتر! ازدواج چه تاثیری بر اعتیاد دارد؟

ـ به نظر من پاسخ به این سوال به یک مقدمهچینی احتیاج دارد. بحث اعتیاد در سالهای اخیر در کشورمان یکی از عمدهترین مسایل مطرح شده در جامعه است. با وجود آسیبهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده توسط فرد مصرفکننده، باید به فرد معتاد به عنوان یک انسان باهمه آرزوها و آمال فردی نگاه کنیم. اعتیاد معمولا در سنین نوجوانی شروع میشود. هر چند به ندرت میتواند در سنین بالاتر نیز آغاز شود که در این صورت معمولا علت خاصی برای ابتلا به آن وجود دارد. بسته به سن شروع، مسایل مختلفی مانند اشتغال، ازدواج،

بچهدارشدن، ادامه تحصیل و ارتباط اجتماعی در پیش روی فرد قرار دارد که تمام این موارد میتوانند تحتالشعاع مصرف مواد فرد قرار گیرند. در مورد ازدواج مصرفکننده مواد مخدر سوالهای مختلفی در جامعه ازطرف بستگان، دوستان و سایرین مطرح می‌‌شود. برخی اعتقاد دارند که ازدواج به صورت یک فاکتور حمایتی اجتماعی میتواند باعث بالابردن انگیزه فرد برایترک مواد شود، فرد را مسوولیتپذیر کند و استرس او را کاهش دهد و مشغولیت با مسایل خانواده باعث شود زمان کمتری برای گذراندن با دوستان و هزینه کمتری نیز برای خرج کردن برای مواد در اختیار داشته باشد. این باوری است که در کشورما در رابطه با ازدواج و نقش آن در درمان همه دردها و بیماریها وجود دارد که البته این موضوع به طور مطلق صحت ندارد. ازدواج در ابتدای امر انگیزه خوبی برای ترک اعتیاد است. این انگیزه میتواند کوتاه مدت یعنی برای مخفی ماندن اعتیاد در تست مورفین و بلند مدت برای پاک ماندن در همه زندگی باشد. معمولا در آستانه ازدواج مراجعات زیادی از این دست به مراکز درمان اعتیاد دیده میشود و بیماران در این مرحله ممکن است به طور موقتی پاک شوند.

 و بعد از این ترک اعتیاد موقتی، چه سرنوشتی در انتظار این افراد خواهد بود؟

ـ سرنوشتهای مختلفی در انتظار این افراد است. در ابتدا باید بدانیم که اعتیاد تنها به معنای حضور یک ماده مخدر ویا محرک در خون نیست. با مصرف حتی یک بار از بعضی از مواد مدار پاداش خاصی در مغز تحریک میشود که تقریبا همیشه به طور نیمه خاموش حتی در هنگام عدم مصرف باقی میماند. مصارف طولانی مدت میتواند باعث ایجاد تغییرات خاصی در شخصیت فرد شود. این تغییرات میتواند بهصورت انفعال، وابستگی یا پرخاشگری باشد. مهارتهای زندگی(کنترل خشم، استرس، همدلی.....) به خصوص در مصرفکنندگان مواد پرتخریب آموخته نمیشوند و مواد تنها به صورت سرپوشی برای آرامسازی و پرکردن ناکفایتی این افراد به کار میرود.

بعد از ترک فرد مواجه با سالهای از دسترفته و ناتواناییهای خود میشود و در مقابل با مسایل پراسترس راهحلی بلد نیست. ازدواج به عنوان یک مرحله پرمسوولیت و استرسزا نیازمند مهارتهای بین فردی و اجتماعی خاصی است. بعداز گذشتن ماههای اولیه در فردی که تنها به صورت پاکسازی بدن از مواد درمان شده است، فرد در یک موقعیت تنشزایی قرار میگیرد که در حل آن ناتوان است و با توجه به ماهیت بیماری اعتیاد، عود و مصرف مجدد دور از انتظار نیست. به نظر میرسد ماندگاری این افراد در ترک نمیتواند زیاد باشد. صورت مثبت قضیه این است که در فردی که از حمایت خانوادگی نامناسبی برخوردار بوده است و یا در محیطهای اجتماعی پراز موادمخدر و مصرفکننده زندگی میکرده است، با دوری از این شرایط بتواند روزهای پاک بیشتری را تجربه کند. در مورد اعتیاد این نکته را باید در نظر داشته باشیم که امکان عود و بازگشت همیشه وجود دارد و هرگز درمورد ترک کامل آن نمیتوان به طور قطعی اظهار نظر کرد. توجه به نکته فوق باعث میشود که در جامعه دلواپسی خاصی در مورد ازدواج با فرد مصرفکننده وجود داشته باشد.

چگونه میتوان مطمئن شد که همسر آینده ما مصرفکننده مواد مخدر نیست؟

ـ تستهای مورفین (به تنهایی و بدون حضور موادمحرک) آزمایش غربالگری اعتیاد در کشور ما است. دلواپسی در مورد پاسخ منفی کاذب این تستها و اینکه گاهی روشهایی برای مخدوش کردن نتایج این تستها موجود است، بیجا نیست. این نکته را هم اضافه کنم که در مراکز تخصصی امکان پیگیری حضور انواع مواد به طور صد در صد وجود دارد که با هیچ مادهای قابل پوشش دادن نیست. مشکل در اینجاست که این افراد درست در حوالی انجام آزمایش دست بهترک ماده مصرفی به هر روشی میزنند که در آن زمان جواب آزمایش به طور درست منفی و به معنای عدم حضور ماده گزارش میشود.

 آیا راههای مشهودتر و دم‌‌دستیتری هم برای تشخیص این موضوع وجود دارد؟

ـ بله، تغییرات خلقوخو، شایعترین علامت مصرف است. در طی روز فرد میتواند تغییرات بارز وبیش از حدی در رفتار و خلق داشته باشد. حتی گاهاً این افراد در هنگام مصرف مواد بسیار مهربان و پرتوجه میشوند. در ساعت نیاز به مصرف مواد تحریکپذیری شایع است. این افراد درساعات خاصی نیاز به تنهایی دارند و از بودن کنار خانواده به هر دلیل امتناع میکنند و از جمعهایی که نیاز به حضور مداوم و طولانی مدت دارند فرار میکنند. که نمونه آن رفتن به سفرهای دسته جمعی است. مشکلات خواب به صورت کمخوابی، پرخوابی، به هم خوردن ساعات معمول خواب وبیداری، خواب آلودگی روزانه و بیداریهای شبانه میتواند با انواع مواد دیده شود. همچنین تغییرات وزن و اشتها به صورت کاهش و افزایش مشاهده میشود. تغییر در رفتار جنسی اعم از میل یا تحریک جنسی رخ میدهد. مصرف بعضی از مواد بوی خاصی دارد که از لباس ووسایل شخص استشمام میشود. در چهره برخی از مصرفکنندگان نیز میتواند تغییراتی را به صورت کبودی دور چشم، فرو رفتن گونهها، آسیبهای دندانی و تیرگی لبها مشاهده کرد. در معتادان تزریقی آثار تزریق روی دستها و بازوها و نقاط غیرمعمول در کشاله ران یا گردن دیده میشود که میتواند توسط لباس یا خالکوبی پوشانیده شود. گاهی نیز صدای مصرفکنندگان استنشاقی تودماغی میشود.

 وجود چه وسایلی در محل کار و زندگی فرد میتواند ما را به او مشکوک کند؟

ـ برای مصرف بعضی از مواد وسایل خاصی مورد نیاز است. برای مثال، دیدن سوزن سوخته یا کاغذهایی که لوله شدهاند و یا دستمال نیمسوخته و ابزار شیشهای خاص میتواند شکبرانگیز باشد. در مورد علایم و نشانههای فوق قطعا نمیشود اظهارنظر کرد. در بعضی از افراد علایم مشابهی وجود داردکه ناشی از مصرف مواد نیست و در مقابل مصرفکنندههایی نیز هستندکه شدت علایم در آنان قابل ملاحظه نیست. توجه کنید که هیچ فردی حتی پزشک بهرغم وجود نشانههای بالینی و مشکوک، در مورد مصرف یا عدم مصرف مراجع بدون آزمایش نمیتواند اظهار نظر قطعی کند. خوش بینی و بد بینی بیش از حد هردو در فردی که قرار است با وی ازدواج کنید میتواند زندگی آینده شما را تحتالشعاع قرار دهد.

دکتر مجید سلطانی

روزنامه سلامت (www.salamat.ir)


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 89/4/9 توسط