بازدید امروز: 172
بازدید دیروز: 387
کل بازدیدها: 2225812 واژه ای چند درباره روان پریشی و شارلاتانیسم - سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات

 روانپریشی ( جنون ) : اختلال در کارکرد پدیده های احساس ، ادراک, عاطفه، توجه، تمرکز، تفکر، قضاوت و شعور, و به طور کلی مجموعه ی روند ها و پدیده های روانی ست که در گفتار و رفتار بیمار خود را نشان می دهد. این احتلال ها سبب گسیختگی گاه کامل و گاه نسبی پدیده ها و روند های روانی , و نیز رابطه ی فرد با پیرامون خود وواقعیت می شوند . در این اختلال ها مجموعه ای از تصاویر و رخداد های غیر واقعی جایگزین جهان روانی و ذهنی فرد می شوند. توهم و هذیان از نشانه های روان پریشی است.

اختلال های شخصیتی نیز به عنوان نوعی از بیماری های روانی , سبب اختلال درذهن و رفتار بیمار می شوند, برای نمونه افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید افرادی شکاک و بدبین هستند و در پس هر گفته و عملی توطئه ای پنهانی می بینند. افراد مبتلا به اختلال ها و نابسامانی های شخصیتی " خود شیفتگی" یا " نارسیسسم" خود را مهم و پر اهمیت می پندارند و هر انتقادی را با عصبانیت و تحقیر کردن منتقد پاسخ می دهند. این بیماران همیشه می خواهند مرکز توجه باشند و تلاش شان این است به هر طریق ممکن جلب توجه کنند." نارسیس" در افسانه های یونان جوان زیبایی ست که با دیدن تصویر خود درآ ب ستایشگر,عاشق وشیفته ی خود می شود, تلاش اواما برای د ست یابی به معشوق اش , یعنی بازتاب چهره ی زیبایش درآ ب , به جایی نمی رسد و نقش برآب می شود. سرانجام این جوان زیبا تغییرشکل می یابد و به گل نرگس تبدیل می شود.

خود شیفتگی در مواردی طبیعی ست( به ویژه درکودکان) اما نوع بیماری زایش می تواند" خوش خیم" و یا " بد خیم" باشد. قدرت , پول , مورد ستایش و توجه قرار گرفتن, زیبایی و حس"خود ویژه" بودن در بروز این بیماری نقش ایفا می کند. نوع بدخیم این بیماری از جمله بیماری های شایع در میان رهبران و چهره های سیاسی است. تجربه زندگی نشان داده است که بسیاری از این بیماران نه به گل نرگس که به داسی برای دروی زیبا ترین گل ها بدل شده اند.تصور می شد که نارسیست ها می باید زیبا رو و خوش اندام باشند اما واقعیت غیر از این است, که می بینید.نارسیست ها چنان خود را قدرتمند می پندارند که تصور نمی کنند کسی قادر به کشف خطا های شان باشد.

 شارلاتان : کسی ست که " با زبان خوش مردم را فریب می دهد . حقه باز, چاخان , چاچول باز به عنوان واژه های مترادف های شارتان بکار رفته است . برخی از ویژگی های شارلاتان این ها هستند:

1فاقد صلاحیت , توانایی و دانش لازم برای انجام کاری که می خواهد انجام بدهد و یا به او محول شده است. تظاهرکردن به آنچه که فاقد آن است.

2 وقیح و پررو در طرح نظرات خود و یا مخالفت با دیگران

3)دروغگو, عوامفریب و مردم فریب

 رهبران سیاسی و بیماری های روانی

بسیاری از رهبران سیاسی ی جهان به بیماری ها و اختلال های روانی ( روان نژندی , روان پریشی , اختلال های شخصیتی و اختلال های خلقی ) مبتلا بوده اند و یا نشانه ها و علائم این بیماری ها را نشان داده اند . دو عامل می توانند دلیل شیوع و تشدید اختلال های روانی در میان رهبران و چهره های سیاسی باشند.

1) فشارهای روانی و عصبی ناشی از فعالیت های سیاسی

2) جاذبه های فریبنده ی قدرت

برخی از رهبران و چهره های سیاسی به بیماری مانیک – دپرسیو ( جنون شیدایی) ودیگر انواع اختلال های خلقی ِ دوقطبی مبتلا بودند . در این بیماری روانی گاه بیمار از افسردگی شدید رنج می برد و گاه سرشار از شادی و انرژی و شور زندگی می شود. شواهدی نیزپیرامون رابطه ی این بیماری و خلاقیت وجود دارد. , ناپلئون بناپارت , اولیور کرامول, وینستون چرچیل , تئودور روزولت نمونه اند. روزولت در زندگی سیاسی اش بیش از 150 هزار نامه نوشت و تعداد زیادی کتاب در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی منتشر کرد.

آدولف هیتلر, پرنسیس دیانا و اوا پرون را هم مبتلایان به اختلال خلقی ِ دوقطبی معرفی کرده اند.

بسیاری دیگر از رهبران و چهره های سیاسی از بیماری افسردگی شدید رنج بردند که به آبراهام لینکن می توان اشاره داشت. از ژوزف استالین و ریچارد نیکسون به عنوان مبتلایان به اختلال شخصیتی پارانویید نام برده اند .

نابسامانی ی شخصیتی نارسیسسم از شایع ترین اخلتلال های روانی در میان رهبران و چهره های سیاسی بود ه, وهست .از مطرح ترین نارسیست ها ی عالم سیاست از ژنرال پتن, ژنرال مک آرتور و میلوسویچ نام می برند. از بیل کلینتون نیز به عنوان یک نارسیست" خوش خیم" نام برده اند.

در میان رهبران و چهره های سیاسی ِ در قید حیات که نشانه های اختلال های روانی را بروز داده اند به معمر قذافی , هوگو چاوز , "سیلویو برلوسکونی "، نخست وزیر ایتالیا، اشاره شده است .

در میهنمان داریوش , اردشیر سوم, شاپور دوم .... نشانه هایی از اختلال روانی نشان داده اند. کمبوجیه گویا به بیماری عصبی صرع گیجگاهی , که نشانه ی توهم و برخی دیگر از نشانه های روان پریشی نیزدارد, مبتلا بوده است , بعداز حمله ی اعراب به ایران نیز بر تعداد رهبرانی که نشانه های اختلال های روانی داشتند, افزوده شد, از ملک محمد سلجوقی , امیر مبارزالدین محمد, شاه اسماعیل ,آغا محمد خان قاجارو..... می توان نام برد.

موسسه روانشناختی کاریزما مشاور (www.charismaco.com)



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 89/4/9 توسط