بازدید امروز: 289
بازدید دیروز: 127
کل بازدیدها: 2225542 چگونه خلاق باشیم ; خلاقیت خود را دوباره شارژ کنید - سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات

 

خلاقیت و نوآوری مسئله ایست که این روزها بیش از پیش بر سر زبانها افتاده و سمینار ها و تحقیقات و حتی سرمایه گذاری های هنگفت و بزرگی روی آن انجام میشود. همه ما هر روزه افرادی را میبینیم که به خاطر خلاقیت و نوآوری که در وجودشان بوده پله های ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری و به سرعت پیمودهاند و اکنون در قله های موفقیت به سر میبرند. مشکل اینجاست که در بسیاری مواقع افراد مختلف توانایی ابداع و نوآوری خود را از دست داده اند و در این وضعیت تصور میکنند که خلاقیت اصلا در وجود آنها جای ندارد. در همین شروع کار بگویم که خلاقیت در وجود تک تک ما قرار دارد. حتی کسی که در عمرش چیز جدیدی را بوجود نیاورده نیز خلاقیت را دارا میباشد. تنها مشکل اینگونه افراد اینست که قدرت خیال و نوآوری خود را از دست داده و یا به عبارت دیگر گم کرده اند.
قدرت ابداع افراد میتواند از مسائل زیادی سرچشمه بگیرد. آنها میتوانند به راحتی زیر خرواری از کارهای تکراری دفن شوند.عوامل دیگری نیز مانند حرفهای گری, مسئولیت و حفظ ظاهر نیز میتوانند قاتلان بالقوه خلاقیت آدم ها باشند. حتی شنیدن انتقاد, ندای وظیفه و بی توجهی نیز میتوانند از عوامل از دست رفتن نو آوری باشند. اما چگون میتوان این خلاقیت از دست رفته را زندگی دوباره بخشید؟ در ادامه روشهایی برای این کار آورده ام.


  • بپذیرید که شما هم خلاق هستید

    بسیاری تصور میکنند که افراد خلاق با این توانایی به دنیا آمده اند و خلاقیت یک موهبت مادرزادی است. اما به هیچ وجه اینطور نیست. محققان ثابت کرده اند که قدرت ابداع به عواملی غیر از وراثت مانند آموزش, محیط رشد, محیط کار و زندگی و همچنین دوستان و آشنایان فرد بستگی دارد. اولین قدم اینست که بدانید و باور کنید که شما هم میتوانید خلاق باشید. شما هم میتوانید با ابداعات خود دنیا را متحول کنید.


  • دید خود را عوض کنید

    بسیاری اوقات تغییر موضع دید میتواند به شما ایده های جدید حول حل یک مشکل بدهد. ضرب المثل ‘بیرون جعبه فکر کن’ را به یاد بیاورید. زمانی که از بیرون به موضوعی نگاه کنید بسیاری از زوایایی که تا پیش از آن از چشم شما پنهان بود هم اکنون پدیدار شده و در این میان میتوانید راه حلهای جدید ابداع کنید.


  • به تصورات و رویاهای خود احترام بگذارید

    حتما برای شما هم پیش آمده که در مواقعی از روز مشغول رویاپردازی شوید و مدت زمانی را بدون توجه به محیط اطراف بگذرانید. شاید باور نکنید که بسیاری از اختراعات و ابداعات گذشته بشر حاصل همین رویاپردازی ها بوده است. قوه تخیل خود را رها کنید و نظاره کنید که این هیولای بدون محدودیت چگونه شما را از مرزهای واقعیت عبور خواهد داد.


  • با غریبه ها هم صحبت شوید

    درست خواندید! با افراد غریبه که هیچ ایده و اطلاعی از کار شما ندارند صحبت کنید. در نگاه اول شاید کاری بیهوده به نظر برسد, اما یک فرد بی اطلاع از وضعیت شما گاها میتواند جرقهای در ذهن شما راه بیاندازد که همان آغاز آتشی مهیب در ذهن شما خواهد بود. با این فرد غریبه از هر دری صحبت کنید.حتی موضوعات بی ربطی مثل وضعیت اقتصادی, گرم شدن زمین و آب و هوا نیز مفید خواهند بود.


  • طوفان ذهنی راه بیاندازید

    طوفان ذهنی (طوفان مغزی یا Brainstorm) به تکنینی گفته میشود که در آن فرد به افکار خود تکانی ناگهانی وارد میکند. روش ساده انجام اینکار به این صورت است که فرد در مدت زمان کوتاهی مانند چند دقیقه هر ایدهای که به ذهنش میرسد را بدون قضاوت و داوری در مورد آنها روی یک کاغذ یادداشت کرده و در مرحله بعد بر روی ایده های مرتبط تمرکز بیشتری کرده و با جزئیات بیشتری به هرکدام میپردازد. این تکنیک یک روش پر کابرد در میان گروه های مختلف مردم است.


  • از روش 6 کلاه استفاده کنید

    در این روش شما باید سعی کنید از 6 زاویه مختلف به مشکل خود بنگرید. تصور کنید با هر کلاهی که بر سر میگذارید دید شما نسبت به موضوع تغییر خواهد کرد. 6 کلاه زیر را بر سر بگذارید.
    کلاه قرمز: با احساسات خود به وضعیت موجود بنگرید. چه حسی نسبت موضوع دارید؟
    کلاه سفید: منتقدانه مشکل خود را زیر نظر بگیرید. حقایق موجود کدام ها هستند؟
    کلاه زرد: مثبت به موضوع نگاه کنید. کدام جنبه ها به خوبی عمل خواهند کرد؟
    کلاه سیاه: اینبار با دید منفی به مشکل بنگرید. تصور میکنید چه مواردی قطعا شکست میخورند؟
    کلاه سبز: خلاقانه بیاندیشید. راه حل های دیگر برای حل مشکل کدام ها هستند؟
    کلاه آبی:
    با دید باز بنگرید. بهترین راه حل کلیای که به ذهنتان میرسد چیست؟


  • خود را به چالش بکشید

    هر از چندگاهی سعی کنید خود را به زحمت بیاندازید. کاری جدید قبول کنید. کاری که فکر میکنید انجام آن زحمت بیشتری از آنچه همیشه انجام میدهید طلب میکند. اینکار شما را مجبور خواهد کرد بیشتر یاد بگیرید. یادگیری یکی از مؤثرترین روشهای افزایش خلاقیت است.
از این روش ها استفاده کنید و شاهد باشید که چگونه ایده های جدید به سوی شما هجوم خواهند آورد.




  ravanshena30.mihanblog.com   منبع


سوالات تمامی کنکورها :کاردانی کارشناسی دکتری سراسری آزاد فنی حرفه ای وزارت  علمی کاربردی بهداشت اسدختدامی  سال91
در مرکز آزمون  www.azmoon.in
تبلیغات


نوشته شده در تاریخ شنبه 91/2/23 توسط