بازدید امروز: 180
بازدید دیروز: 387
کل بازدیدها: 2225820 یوگا، تکنیک دستیابى به آرامشروانشناسی خنده - سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوالات ارشد آزاد،سوالات دکتری،سوالات بهداشت،سوالات سراسری،سوالات

یوگا، تکنیک دستیابى به آرامش

اگر از ضعف اعصاب رنج مى برید، به دنبال آرامش هستید، زندگى تان در حال فروپاشى است، قدرت تصمیم گیرى ندارید به کلاس هاى ما مراجعه کنید. این جملات قسمتى از آگهى هاى مربوط به کلاس هاى یوگا و پرورش ذهن است که در مجلات و در و دیوار خیابان ها به چشم مى خورد. بعضى یوگا را نوعى انرژى درمانى مى دانند و برخى دیگر تنها یک فیگور که مثبت اندیشان و آدم هاى راضى به افراد افسرده، ناامید و خسته از زندگى پیشنهاد مى کنند. اما واقعاً یوگا چیست و چه تاثیراتى بر روح و روان انسان مى گذارد؟
یوگا یکى از مکاتب فلسفى عرفانى رایج در هند است که کاربردى مهم و مفید در درک مسائل وجودى، مراتب ذهنى و تزکیه نفس و اصول اخلاقى دارد. یوگا لغتى است سانسکریت که از ریشه کلمه
YUJ به معنى اتحاد گرفته شده است. روشى که با ایجاد اتحاد بین نیروهاى مثبت و منفى وجود انسان باعث بروز یک سرى تغییرات فوق العاده بر جسم و جان انسان مى شود. یوگا کمک مى کند تا بهتر از توانایى هاى ذهنى خود استفاده کنیم و در نهایت در مواجهه با مشکلات و بحران هاى زندگى تصمیم عاقلانه تر و منطقى ترى بگیریم. مهمترین دستاورد یوگا آرامش ذهن و جسم است که به تنهایى باعث رفع اضطراب، استرس، ایجاد روحیه شاد و خلاق و حتى درمان بیمارى هاى مفصلى مى شود.
یوگا حدود ?? حرکت اصلى دارد که آسانا
asana)) نام دارد. عمده حرکات آن شامل حرکات کششى است که هرکدام مظهر یک دیدگاه و رابطه خاص با کائنات است. یکى از آساناهاى معروف یوگا آساناى موسوم به سوریانا ماسکار یا سلام به خورشید است که چندین حرکت یوگا را به صورت جریانى از حرکاتى که بدن را متعادل و تقویت مى کند در خود جمع دارد.
شما هم مى توانید این حرکات را در خانه انجام دهید. ? ، ? ساعت پس از صرف غذا مناسب ترین زمان براى انجام حرکات آسانا است. اگر بدنتان به حرکات نرمشى عادت ندارد سه بار در روز و به تدریج به شش بار افزایش دهید.

?- به آرامى بایستید، پاها چسبیده به هم، کف دست ها را چسبیده به هم نگهدارید، انگشتان دست را به طرف بالا و در وسط سینه نگهدارید. هوا را از ریه ها خارج کنید.
?- انگشت هاى شست دو دست را به هم قفل کنید و بازوها را بالاى سرتان ببرید. بازوها را نزدیک گوش ها نگاه دارید. درحالى که به دست هایتان نگاه مى کنید به عقب خم شوید و هوا را به درون ریه ها ببرید.
?- به طرف جلو خم شوید، سر بین بازوها و کف دست ها را در دو طرف پاهایتان به زمین بگذارید. زانوها را صاف نگاه دارید و سعى کنید سرتان به زانوهایتان تماس پیدا کند و هوا را از ریه ها خارج کنید.
?- پاى چپ را به عقب بکشید. زانوى چپ را روى زمین قرار دهید. پاى راست را بین دست ها و زانو را در مقابل سینه قرار دهید. درحالى که به طرف بالا نگاه مى کنید، به پشت خود قوس بدهید و عمل دم را انجام دهید.
?- پاى راست را به طرف پاى چپ حرکت دهید. باسن را بالا ببرید تا با پاهایتان به شکل یک مثلث درآورید، پاشنه ها روى زمین و دست ها روى زمین و بازوها به حالت کشیده قرار گیرند و سر بین بازوها قرار گیرد. عمل بازدم را انجام دهید.
?- زانوها، سینه و چانه را به ترتیب روى زمین قرار دهید. باسن را بالا نگاه دارید و کف دست ها را زیر شانه ها.
?- باسن را روى زمین قرار دهید و سر و گردن و سینه را درحالى که به سقف نگاه مى کنید به طرف بالا بکشید، بازوها را در امتداد بدن و کمى خم شده نفس خود را حبس کنید.
?- خود را بالا بکشید و بدن را دوباره با یک حرکت به شکل مثلث برگردانید عمل بازدم را انجام دهید.
?- پاى چپ خود را بین دست ها بگذارید، زانو را به سینه بچسبانید. پاى راست را به عقب بکشید. زانو را روى زمین قرار دهید درحالى که به طرف بالا نگاه مى کنید به پشت خود قوس بدهید و عمل دم را انجام دهید.
??- پاى راست را بالا بیاورید. به وضعیت شماره ? بازگردید و عمل بازدم را انجام دهید.
??- بدن خود را به طرف بالا بکشید و به وضعیت شماره ? بازگردید و عمل دم را انجام دهید.
??- به وضعیت اول بازگردید و هوا را از ریه ها خارج کنید.بعد از تمرین ?? دقیقه هیچ غذا و نوشیدنى مصرف نکنید و تا مى توانید از راه بینى نفس بکشید.
با انجام روزانه حرکت آسانا به تدریج به فواید و تاثیرات یوگا در زندگى خویش پى خواهید برد.

روانشناسی  خنده

- فشار خون را تعدیل می کند.

- کلسترول خون را کاهش می دهد.

- از بیماری زخم معده و اثنا عشر جلوگیری می کند.

- خون سالم تولید می کند.

- در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی بسیار مؤثر است.

- تحمل دردهای جسمی را آسانتر می کند. 5دقیقه خنده از ته دل برابر است با  5ساعت تسکین درد.

- با افزایش اندروژن مغز (نوعی مورفین طبیعی) سبب احساس سرخوشی و شادی می شود.

- به سبب ایجاد انبساط عروقی، ترمیم بافتهای آسیب دیده را تسهیل می کند.

- «دویدن بی حرکت» نام گرفته است و افراد لاغر را چاق می کند و افراد چاق را لاغر می کند.

- عمر را طولانی می کند.

- چهره را جذابتر و قشنگتر و شفافتر می کند.

- قدرت یادگیری را افزایش می دهد.

- رفع خستگی می کند.

- بهترین داروی معالجه افسردگی است.

- نوعی تخلیه روانی است و تنشها و احساسات سرکوب شده را رها می سازد.

- نقش درمانی دارد، آنقدر که در بیمارستانهای پیشرفته «اتاق خنده» طراحی شده است.- خنده خنده می آورد و مسری است.


نوشته شده در تاریخ شنبه 88/2/19 توسط